Search This Blog

Wednesday, December 12, 2012

Beliefs and Doubts 信念和疑惑


Q: Guruji, I want to ask about beliefs and doubts.


Sri Sri Ravi Shankar: Doubts are good to have. You should have a doubt: no doubt! Yet if doubt enters your heart and remains in your nature, it is a disease. It is called paranoia. If you doubt everything, including yourself, that is called lack of self-confidence. If you doubt everyone around you, that is called paranoia. If you don’t doubt the existence of a natural or Divine power or some higher consciousness and Self, then you are called an atheist. So, an atheist doesn’t have doubts about the supernatural, he thinks there is nothing beyond what he knows. Nor, does he have any faith.
People with paranoia don’t believe anybody and they don’t trust themselves. That is another mental illness. So, a little bit of doubt is good, but if doubt becomes your nature, you will have neither success in the world, nor in spirituality. The whole world is on some degree of trust. Isn’t it? You keep the money in the bank, you trust the bank. And the electricity board gives you electricity, trusting that you are going to pay the bill. The telephone board gives you a telephone connection, trusting that you will pay the phone bill at the end of the month. If nobody trusts anybody, how will any business happen in the planet? Can it happen?

The whole world runs on mutual trust. Isn’t it? And all your activity happens with self-confidence, the trust in yourself. So, I would say, just know yourself. Nobody says: I don’t believe what I am saying. If I say: I don’t believe in anything’, at least I believe in that I say. I believe in myself saying that ‘I don’t believe in anything.’ Who is this ‘I’ that you believe? Know that I. That is what spirituality is.

问:古儒吉,我想要问关于信念和疑惑。

古儒吉:有疑惑是好事。毫无疑问的:你应该要有些疑惑!可是如果疑惑进入你的心而且变成你的本性,这就成了疾病了。这叫做妄想症。如果你对什么都有疑惑,包挂对你自己,这是没有自信心。如果你对身边的人都产生疑惑,这是妄想偏执。如果你对大自然的存在,神性的力量,或是更高的意识和本我都没有任何的疑惑的话,那你就是无神论者。无神论者是对超自然现象没有疑惑的,他觉得没有什么是超越他所知道的。所以他也是没有信念的。

有妄想或是偏执的人是不会相信任何人,他们也不相信他们自己。这是精神上的疾病。所以有一些疑惑是好的,但是如果疑惑成为了你的本性,那你是不会在这世界上成功,也不会在灵修上成功的。整个世界是建立在一个上面,对吗?你把钱储蓄在银行里,你相信银行。发电厂提控你电流,他们相信你会还那些电费。电话公司给你提供电话服务,他们相信你每个月底会付那些电话费。如果每一个人都不信赖彼此,那么这个星球上的交易要怎么进行?这些能发生吗? 

这个世界是互相信任的,对吗?所有的活动都是依据自信,你对自己的信心。所以我说,知道你自己就好。没有人会说:我不相信我自己所说的。如果我说:我不相信任何的人事物,那么我至少要相信我自己所说的。我相信我自己所说的我不相信任何的人事物。这个你所相信的是谁?知道那个我。这就是灵性的所在。
 

No comments:

Post a Comment

As usual, share your thoughts and love here !